تسمه سرتاسری

تسمه سرتاسری

 تاریخ:  دیدگاه: 0  بازدید: 801

تسمه های سراسری تنوع چندانی نداشته باشند اما کاربردهای مختلفی دارند که صنایع متعددی را پوشش می دهد. اگر به دنبال بهترین نوع تسمه های سرتاسری هستید، به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران ما در دنیال صنعت طاها در ارتباط باشید.

تسمه سرتاسری

تسمه های سرتاسری نوعی از تسمه ها هستند که برای انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرند. این تسمه ها اغلب به رنگ سبز یا آبی موجود هستند. علت نامگذاری آن ها به این اسم شاید به دلیل طول زیاد و عرض کمی باشد که دارند. تسمه های سرتاسری اغلب به صورت کلاف فروخته شده و نحوه اتصال آن ها نیز به صورت جوشی است. از این تسمه ها در صنایع مختلفی استفاده می شود که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

ویژگی های تسمه های سرتاسری

تسمه سرتاسری01

تسمه های سرتاسری همانطور که اشاره کردیم با رنگ های مشخصی مانند آبی و سبز اغلب در دسترس هستند. البته به صورت مطلق اینگونه نیست و ممکن است رنگ های دیگری از آن نیز در بازار موجود باشد.

می توان گفت نوع کلی این تسمه ها، همان تسمه های صنعتی هستند. زیرا تسمه های سرتاسری نیز در صنایع مختلفی به عنوان تسمه پوششی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فنی تسمه های سرتاسری چیست؟

تسمه سرتاسری

با توجه به اینکه تسمه های سرتاسری نوعی از تسمه های صنعتی هم محسوب می شوند، می توان مشخصات فنی آن ها را تقریبا یکسان دانست. شکل و مواد به کار رفته در ساخت تسمه های سراسری، آن ها را در یک دسته بندی قرار می دهد.

استفاده از ترکیب پلی اورتان ، لاستیک و گاهی پلی آمید روی لایه بیرونی تسمه های سرتاسری، باعث افزایش مقاومت آن ها در مقابل سایندگی کی شود.

انواع تسمه های سرتاسری

تسمه های سراسری را می توان به دو نوع کلی تقسیم بندی نمود:

·         تسمه سراسری کانوایر

·         تسمه های انتقال نیرو

نکته مهمی که در مورد این تسمه ها وجود دارد نسوز بودن و مقاومتی است که در برابر چربی دارند. این ویژگی ها باعث طول عمر طولانی تر برای تسمه و سیستمی است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد.

تسمه سراسری کانوایر

تسمه های کانوایر از جمله پر کاربردترین انواع تسمه های سرتاسری محسوب می شوند که به منظور جابجایی و تغییر موقعیت محصولاتی استفاده می شود که در کارخانجات تولید شده یا از معادن استخراج می شود.

متریال تسمه های سراسری و همچنین ضخامت آن ها، بسته به حجم، ارتفاع، زبر بودن و متریال محصولاتی که قصد انتقالشان را دارند تعیین می شود. از همین رو تسمه های مختلفی با متریال های متنوع در بازار موجود است.

به عنوان مثال برای انتقال محصولات یا مواد در ارتفاعا های مختلف، از باکت یا تسمه هایی استفاده می شود که در سطح خود دارای آج هستند. یا برای انتقال پودرهای شیمیایی که سایش سطحی کمی دارند از تسمه سراسری الواتور استفاده می شود. تسمه های سراسری که برای انتقال سنگ های معدنی مورد استفاده قرار می گیرد، اغلب با توجه به سایش سطحی که ایجاد می کنند، ساخته شده از متریال هایی هستند که مقاومت بالایی در مقابل سایندگی دارند، از همین رو سطح بیرونی آن ها اغلب پوشیده شده از پلی آمید است.

نوعی از تسمه های سراسری کانوایر تسمه های نقاله هستند که برای مصارف مواد غذایی کاربرد دارند. این تسمه ها نیز به دلیل مسائل بهداشتی از متریال های خاص خود تشکیل می شوند.

تسمه های سرتاسری مخصوص انتقال نیرو

تسمه هایی که برای انتقال نیرو استفاده می شوند، از نوع تسمه های استخوانی یا سراسری هستند. در این نوع از تسمه ها از متریال ترموپلاستیک پلی اورتان استفاده می شود. تولید این مواد با روش های مخصوص اکسترود است و دارای لبه های V شکل است.

یکی از بهترین برندها که با کیفیت ترین این نوع از تسمه ها را تولید می کند، مگاداین است. این برند از پلیمرهای خاص در تولید تسمه های مخصوص انتقال نیرو استفاده می کند. این کار موجب افزایش طول عمر و کارایی تسمه ها می شود.

بهترین نوع تسمه های سرتاسری

در حقیقت نمی توان بهترین تسمه سراسری را مشخص کرد. زیرا بسته به نوع صنعت و نیاز افراد، نوع تسمه سراسری آن ها نیز متفاوت خواهد بود. چرا؟

همانطور که اشاره کردیم، تسمه ها با توجه به کاربردی که قرار است داشته باشند، ضخامت و متریال های مختلفی دارند. چنانچه از تسمه های متناسب با هر صنعت و مجموعه ای استفاده نشود، امکان پارگی و در نهایت ایجاد خرابی در سیستم وجود دارد.

از همین رو توصیه می کنیم ابتدا نیاز خود را به صورت دقیق مشخص کنید. سپس با توجه به آن، خصوصیات تسمه های سرتاسری مختلف را بررسی کرده و بهترین را برای خود انتخاب نمایید.

موارد مصرف تسمه های سرتاسری

تا اینجای کار تا حدودی با موارد مصرف و کاربرد تسمه های سرتاسری بسته به انواعشان، آشنا شدیم. اما شاید جالب باشد که بدانید از این تسمه ها در صنایع نساجی نیز استفاده می گردد.

از دیگر موارد استفاده تسمه های سراسری می توان به صنایع و ماشین آلات اشاره کرد. از سویی دیگر به عنوان تسمه های پوشش دهنده در صنایع مختلف مانند تسمه های صنایع معدنی، صنایع غذایی و دارویی، کارخانه ها، تسمه های مقاوم در مقابل حرارت و چربی، تسمه های برزنتی سراسری که با قاشقک استفاده می شوند و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود.

همچنین از تسمه های سراسری در دستگاه های ورزشی مانند تردمیل و نیز ریل های فرودگاهی هم استفاده می شود.

جمع بندی

با توجه به تمام مطالب فوق می توان گفت شاید تسمه های سراسری تنوع چندانی نداشته باشند اما کاربردهای مختلفی دارند که صنایع متعددی را پوشش می دهد. اگر به دنبال بهترین نوع تسمه های سرتاسری هستید، به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران ما در دنیال صنعت طاها در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر خود را وارد کنید

قوانین ارسال نظر