تسمه های a و  b

تسمه های a و b

دنیای صنعت طاها  تاریخ:  دیدگاه: 0  بازدید: 79

تسمه های a و  b در صنایع مختلف بسیار کاربردی می باشند. آن ها در مقابل سایش و حرارت مقاومت زیادی دارند و تنها تفاوت این دو با یکدیگر در قطرشان است.

تسمه برای انتقال گشتاور در زمینه های مختلف فعالیت های انسانی استفاده می شود. امروزه دو نوع تسمه در تجهیزات صنعتی و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد: تسمه های a و تسمه های b. این قطعات علاوه بر شباهت های آن ها، چه در طراحی و چه در کاربرد تفاوت های چشمگیری نیز دارند.

اطلاعات کامل درباره تسمه های a و  b

اصل کار یک تسمه V شکل اتصال دو نقطه و چرخش راحت آن ها می باشد. به لطف شیارها موجود در آن ها، تسمه ها حتی در سرعت و چرخش بالا نمی پرند و نمی پیچند. هر چه نیروی منتقل شده توسط مجموعه بیشتر باشد، تعداد تسمه های V شکل قرار داده شده در شیارهای قرقره بیشتر می شود. این روش انتقال نیرو برای تجهیزات با قدرت بالا که بالاترین الزامات قابلیت اطمینان را دارند ایده آل است.

انواع  تسمه a و تسمه b

·         تسمه های تخت

·         تسمه های گرد

·         تسمه های شیاردار

·         تسمه های آجدار

تفاوت تسمه a و تسمه b

فرق عمده تسمه a و تسمه b در قطر آن است. تسمه های a قطر کمتری دارند. قطر تقریبی تسمه های a 13 و قطر تقریبی تسمه های b 17 است.

عملکرد تسمه a و تسمه b

تسمه ها با داشتن ضریب اصطکاک بالا بین یک قرقره و خود تسمه عمل می کنند. چرخ دنده های محرک مسطح اغلب در جاهایی استفاده می شود که نیروی زیادی روی قرقره وارد نمی شود، به عنوان مثال، در ماشین های سنگ زنی و اره، نوار نقاله ها و فن ها. یکی از ویژگی های مهم تسمه های تخت، قابلیت استفاده از دو طرف آنها برای تماس با قرقره ها است

تسمه های مسطح محرک در تماس کامل با قرقره ها هستند و نیازی به نصب خاصی بر روی قرقره ندارند. ساییدگی چنین تسمه‌هایی ناچیز است و در بسیاری از موارد چنین گیربکس‌هایی برای سال‌ها بدون تعمیر و نگهداری کار می‌کنند.

هنگام نصب تسمه های تخت، درجه کشش قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ساختار تسمه

لایه کششی یک تسمه مسطح معمولاً از پارچه پلی آمید، پلی استر یا آرامید تثبیت شده تشکیل شده است. سطح اصطکاک در یک یا هر دو طرف معمولاً از لاستیک NBR ساخته شده است.

فواید استفاده از تسمه

بهره وری و صرفه جویی در انرژی

تسمه ها دارای سطح مقطع کوچکی هستند که باعث انعطاف پذیری زیادی می شود و نیازی به نصب و برداشتن از شیارها ندارد. همراه با عملکرد روان و بدون پارگی، با اتلاف انرژی ناچیز کار می کنند. در نتیجه، راندمان عملیاتی آن بالا است (بیش از 98٪). ضخامت و وزن کم تسمه های مسطح نیز سرعت عملیات بالایی را تضمین می کند.

 

طول عمر

تسمه تخت از طریق اصطکاک زیاد به سطح قرقره تسمه متصل می شود که حداقل اتلاف انرژی را تضمین می کند. طول عمر چنین تسمه ای بسته به تعداد خم ها و قطر قرقره های تسمه متفاوت است. اگر این پارامترها بهینه باشند، عمر مفید تسمه نامحدود است.

 

صدا و آلودگی

تسمه های تخت عملکرد بسیار بی صدا را تضمین می کند. صدا فقط زمانی رخ می دهد که بین تسمه و قرقره هوا قرار گیرد. همچنین به دلیل ویژگی های طراحی آن تقریباً در معرض آلودگی نیست.

 

نصب و نگهداری تسمه های a و b

تسمه با کشش (از 1٪ تا 3٪ بسته به نوع لایه کشش و پیکربندی انتقال) نصب می شود. با ارزیابی متعارف نمی توان آن را تعیین کرد، باید محاسبه شود. نشانه نصب صحیح تسمه صاف این است که هر دو قرقره تسمه با کشش مطلوب به سمت مرکز حرکت می کنند. بنابراین، یک تسمه تخت که به درستی نصب شده است، نیازی به تنظیم و نگهداری اضافی در هنگام استفاده ندارد.

 

بهره وری انرژی

اگر می خواهید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و هزینه های انرژی را کاهش دهید، تسمه های تخت یک راه حل عالی هستند. استفاده از تسمه‌های تخت می‌تواند تقریباً ۴ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

 

نظر خود را وارد کنید

قوانین ارسال نظر