چرخ تسمه و کاربرد آن

چرخ تسمه و کاربرد آن

دنیای صنعت طاها  تاریخ:  دیدگاه: 0  بازدید: 75

چزخ تسمه برای انتقال قدرت بین دو محور با مسافت نسبتا زیاد کاربرد دارد. تسمه ها دارای انواع گوناگونی هستند، که با توجه به توع کاربرد و مصرف برگزیده می شوند.

کاربرد چرخ تسمه چگونه است؟ مزایا و معایب آن چیست؟

چرخ های تسمه، جهت انتقال انرژی مکانیکی هستند که برای این کار از انواع مختلف تسمه می توان استفاده کرد. تسمه به قرقره هایی متصل است که در حین چرخش آن را با اصطکاک حرکت می دهد(کاربرد چرخ اصطکاکی). اگر تسمه مجهز به دندانه است، از نیروی مش بندی استفاده می شود. هنگامی که قرقره ها در یک جهت می چرخند، انتقال مستقیم و زمانی که چرخش در جهات مختلف باشد، متقاطع نامیده می شود.

 

محبوب ترین چرخ تسمه  V شکل است. بر روی قرقره هایی که تسمه در آنها قرار می گیرد، فرورفتگی هایی ایجاد می شود. بدون آنها، تسمه لاستیکی به سادگی از مکانیسم خارج می شود زیرا بسیار نازک است. چرخ های تسمه، مانند هر دستگاه دیگری، جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

کاربرد چرخ تسمه

مزایای چرخ تسمه

·       صافی بالای مکانیزم

استفاده از محصول لاستیکی و پلاستیکی باعث کاهش بارهای شوک و ارتعاشاتی می شود که در هنگام انتقال گشتاور اجتناب ناپذیر هستند.

 

·       قابلیت تغییر نسبت دنده در حال حرکت

در هنگام نصب قرقره ها به دلیل خاصیت ارتجاعی تسمه، ، انحراف جزئی مجاز می باشد. این به هیچ وجه بر عملکرد مکانیسم تأثیر نمی گذارد. به دلیل همین ویژگی است که از تسمه در گیربکس های CVT استفاده می شود.

·       بدون اضافه بار

از آنجایی که تسمه به طور دوره ای روی قرقره ها می لغزد، بار روی مکانیسم را کاهش می دهد و از قطعات فلزی آن در برابر سایش زودرس محافظت می کند.

 

·       سر و صدای کم

در همه زمان ها، تسمه ها به دلیل عدم سر و صدا مورد علاقه بوده اند. به همین دلیل آنها شروع به استفاده از آن در وسایل نقلیه نیزکردند.

 ·       مقرون به صرفه

تعویض تسمه به هزینه های زیادی نیاز ندارد. نیازی به تعویض مکرر تسمه و قرقره نیست. عناصر انتقال با کیفیت بالا در مدت زمان طولانی به خوبی کار می کنند.

 ·       سهولت نگهداری

اگر قطعات گیربکس که مبتنی بر یک زنجیر هستند، نیاز به روغن کاری منظم داشته باشند، قطعات محرک تسمه به این نیاز ندارند. روغن کاری فقط عملکرد مکانیزم را بدتر می کند. تسمه اغلب می لغزد و بنابراین قادر به انتقال گشتاور نخواهد بود.

 ·       تلفات کمتر در صورت آسیب تسمه

اگر در حین کار تسمه به دلیل کهنه بودن یا بارهای بیش از حد پاره شود، به سایر عناصر انتقال آسیب نمی رساند. زنجیر در شرایط مشابه باعث آسیب به تمام قسمت های مکانیسمی می شود که با آن تماس پیدا می کند.

 

·       قابلیت انتقال گشتاور در فواصل طولانی

با استفاده طولانی مدت، تسمه نرم شده و حتی بیشتر کشیده می شود و در نتیجه فاصله انتقال افزایش می یابد.

مزایای چرخ تسمه

 

ایرادات یا معایب چرخ تسمه

از معایب چرخ تسمه می توان به حجیم بودن آن اشاره کرد. به نظر می رسد طراحی بسیار بزرگ است، زیرا قرقره های استفاده شده در آن بسیار بزرگتر از عناصر مشابه در چرخ دنده های دیگر است. در عین حال، بار روی آنها تقریباً یکسان است. استحکام کم نیز یکی از نقطه ضعف های آن محسوب می شود. تحت بار سنگین، محصول لاستیکی بیش از حد گرم می شود و می شکند. کشش بیش از حد نیز می تواند باعث خرابی تسمه شود.

 

یکی دیگر از معایب چرخ تسمه ، لیز خوردن تسمه است. وقتی تسمه می لغزد، نسبت انتقال مختل می شود. با تعویض تسمه معمولی با یک تسمه دندانه دار می توان از این اشکال جلوگیری کرد.

 

دستگاه تسمه محرک

چرخ ها محرک قرقره هستند. آنها توسط یک تسمه محرک به هم متصل می شوند. پولی آن چیزی است که موتور یا نیروی خارجی دیگر را می چرخاند. اغلب برای جلوگیری از پریدن تسمه، شیار یا کناره هایی روی حاشیه قرقره ایجاد می شود.

برای جلوگیری از لیز خوردن تسمه باید به خوبی کشش داده شود.

 چرخ تسمه یکی از اجزای کلیدی مربوط به مکانیک و ساخت ماشین آلات است. این گیربکس ها از دیرباز در انواع ماشین هایی که دقت و توانایی حمل بارهای بسیار سنگین نقش کلیدی را ایفا می کند مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، پولی ها، تسمه های V و کشنده تسمه یکی از عناصر مهم مکانیک ماشین هستند.

 

استفاده از چرخ تسمه

این طراحی معمولی ترین گیربکس کششی است. کشش در این حالت یک تسمه V است که یک قرقره فعال و غیرفعال را که یک کشنده تسمه نیز می باشد احاطه می کند. برای یک تسمه محرک، نسبت تقریبا ساده ای وجود دارد که به صورت نسبت قطر چرخ محرک به قطر چرخ محرک بیان می شود.

 

البته در این حالت باید اصطکاک، لغزش و تلفات احتمالی ناشی از کشش نادرست تسمه را نیز در نظر گرفت. با این حال، به دلیل اندازه جمع و جور و طراحی ساده، چرخ های تسمه به یکی از محصولات پرکاربرد تبدیل شده اند.

استفاده از چرخ تسمه

 

مزایای چرخ تسمه

 ·       هزینه تولید و بهره برداری کم تسمه های V شکل

·       طراحی فشرده

·       عملیات آسان

·       استحکام بالای مکانیزم

·       توانایی تحمل بارهای سنگین

·       سهولت روانکاری

 

معایب تسمه درایوها:

 

·       تحمل خطای بالای تسمه و کشنده

·       توانایی انتقال بارهای کوچک

·       ضریب اصطکاک کم

·       ضریب سختی خمشی بالا

·       نیاز به بازرسی های منظم برای اطمینان از کشش تسمه انتقال

 

کارآیی تسمه های V در چرخ تسمه

 

تسمه دارای مقطعی با کانتور ذوزنقه ای است. تسمه های V از یک لایه باربر، یک لایه پذیرنده و یک لایه پارچه یا لاستیک ساخته شده اند. بسته به نوع تسمه و استانداردهای عملکرد، از مواد مختلفی برای تولید آنها استفاده می شود.

برای ساخت تسمه ها از رینگ ساخته شده از فولاد، پلاستیک یا لاستیک استفاده می شود. در تسمه های برزنتی پارچه ای کل تسمه با پارچه مخصوص پوشانده شده است که از اجزای داخلی کمربند در برابر آسیب های مکانیکی محافظت می کند. کابل های فولادی یا پلاستیکی مقاومت بالایی در برابر پارگی تسمه ایجاد می کنند و همچنین از کشش تسمه محافظت می کنند. لاستیک عنصر مهمی است که به شما امکان می دهد تسمه را کشیده و روی قرقره ها نصب کنید. پارچه ولکانیزه از تسمه در برابر سایش و آلودگی محافظت می کند.

 

پولی فن آوری های مدرنی در تولید است. طیف گسترده ای از کاربردها منجر به این واقعیت شده است که تسمه های کلاسیک، باریک و عریض، ترکیبی، تسمه تخت وتسمه تایم امروزه در بازار موجود است. علاوه بر این، تسمه های عمل دوگانه وجود دارد که به شما امکان می دهد در هر دو جهت از آن برای کار استفاده کنید.

 

قرقره و کشنده تسمه

قرقره ها عنصر غیرفعال و محرک یک چرخ تسمه هستند. بسته به تسمه مورد استفاده در گیربکس، محصولات ممکن است خطوط متفاوتی داشته باشند. متداول‌ترین چرخ‌هایی که استفاده می‌شوند، چرخ‌هایی هستند که دارای شیار طولی می باشند، که امکان استفاده از یک تسمه V با کانتور ذوزنقه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین قرقره های صاف با شیارهای عرضی بریده شده برای تسمه تایم کاربرد دارد. قرقره معمولاً به یک فلنج ختم می شود که از سقوط تسمه محافظت می کند.

کشنده های تسمه مستقیماً بر روی قرقره های غیرفعال یا به عنوان یک عنصر جداگانه از محرک تسمه نصب می شوند. طراحی کشنده نسبتا ساده است، بر اساس یک قرقره چسبانده شده بر روی یک قرقره دندانه دار کار می کند. همچنین امکان عملکرد مستقل کشنده به صورت غلتکی نیز وجود دارد. با این حال، در این مورد این تنها با چرخ تسمه تایم امکان پذیر است.

نکته پایانی:

 

شما می توانید در صورت تمایل استعلام قیمت تمامی تسمه های موجود در سایت را با تماس یا ارسال پیام به واتساپ ما دریافت کنید.

در صورت درخواست تسمه سفارشی و خاص از کارشناسان فروش دنیای صنعت طاها مشاوره بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید

 

 

بیشتر بخوانید:

نظر خود را وارد کنید

قوانین ارسال نظر