تسمه الواتور برزنتی

تسمه الواتور برزنتی

 تاریخ:  دیدگاه: 0  بازدید: 1971

در این بخش با انواع تسمه های الواتور و کاربرد آنها آشنا خواهید شد

تسمه برزنتی الواتور و قاشقک

عموما تسمه های برزنتی به دو صورت مختلف کار میکنند:

برزنتی که جهت انتقال نیرو استفاده میشود 

تسمه برزنتی برای حمل مواد یا به صورت نوار نقاله

تسمه برزنتی هم به صورت عمودی که به آن آسانسوری نیز گفته میشود و هم به صورت افقی کار میکند . قاشقک برای حمل مواد به برزنت یا زنجیر و یا نوار نقاله با پیچ مخصوص نصب میشود و در صنایع : آرد ، برنج ، گندم ، دانه های روغنی و ... به کار گرفته میشود . تسمه برزنتی از عرض 1 اینچ که همان 25 میلیمتر میباشد شروع و تا عرض های بالا در صنایع غذایی و روغنی استفاده میشود . معمولا" تسمه برزنتی با اینچ و سپس تعداد لایه های منجید شناخته میشود.به عنوان مثال 3x4 که شماره اول که 3 میباشد عرض آن یعنی 3 اینچ و شماره دوم یعنی 4 تعداد لایه منجید آن میباشد.

تسمه های برزنتی یا نوار نقاله برزنتی در دو گروه شناخته میشود : 

تسمه برزنتی لب تخت یا برش خورد 

تسمه برزنتی لب گرد یا فابریک

تسمه برزنتی لب تخت یا برش خورده ، تسمه هایی هستند که با عرض بالا در کارخانه های تسمه برزنتی تولید میشود و پس از آن جهت فروش در عرض های مختلف برش خورده می شود و یا با برش فابریک کارخانه تولید کننده ارسال میگردد. اما تسمه برزنتی لب گرد یا فابریک همانگونه که از نامش پیداست به صورت ابریک و برش نخورده استفاده میشود.

کاربرد تسمه الواتور برزنتی

این نوع تسمه مخصوص حمل مواد به صورت عمودی می باشد که با اتصال قاشقک {کاسه الواتور} انجام میشود .

تسمه برزنتی از جنس پلی استر مخصوص میباشد که در کشش و مقاومتهای مختلف تولید میگردد. که به مقاومت کششی این تسمه اونس گفته میشود و هرچه اونس تسمه بیشتر باشد از مقاومت بالاتری برخوردار میشود.

تسمه برزنتی های دنیای صنعت طاها از عرض 2/5 سانت الی 120 سانت در عرض و تعداد لایه مختلف موجود میباشد .که به خاطر داشتن تحمل توان حرارتی در صنایع لاستیک سازی و حباب سازی هم قابل استفاده میباشد

تسمه الواتور بالابر برزنتی

تسمه نقاله الواتور برزنتی با استحکام و طول عمر زیاد که جهت مصارف حمل بارهای عمودی مانند کارخانه های آرد سازی، پودر سنگ، نمک، چای و ریخته گری و .... مورد استفاده قرار میگیرد.

قدرت کشش تسمه الواتور برزنتی

نیروی کششی بالا و وزن سبک : نیروی کششی این نوع تسمه ها با 4 لایه منجید معادل 630Kgf/cm میباشد که در مقیاس با قوی ترین نوع تسمه برزنتی با 6 لایه نخ با انس 34 حدود یک و نیم برابر قویتر می باشد و این در حالی است که ضخامت این تسمه فقط حدود 7 میلی متر می باشد که باعث می شود وزن تسمه الواتور پایین تر و در نتیجه فشار به سیستم محرک و موتور کاهش یابد .

سرعت تسمه نقاله

سرعت تسمه به عوامل مختلفی چون: ظرفیت نقاله، کشش تسمه، خصوصیات مواد منتقل شوند، عرض تسمه و شرایط کاری بستگی دارد. در مواد پودری مثل آرد سرعت تسمه بایستی به اندازه ای باشد که باعث ایجاد گرد و غبار نشود. حمل و نقل مواد ترد نیز موجب اعمال محدودیت در سرعت تسمه نقاله ها و کاهش آن می گردد، زیرا سرعت زیاد باعث خرد شدن اینگونه مواد می گردد. مواد سنگین و لبه تیز را باید در سرعت های متوسط حمل نمود زیرا لبه های تیز این مواد خصوصاً در موادی که سرعت بارگذاری کمتر از سرعت بسته باشد موجب سایش تسمه و تجهیزات تخلیه کننده بار می گردند. هر چه پهنای تسمه افزایش یابد محدوده سرعت انتخابی نیز افزایش می یابد.

سرعتهایی که در بیشتر تسمه نقاله ها متداولند عبارتند از :

(m/s  10 ,8 ,6.3 ,4.5 ,3.15 ,2.5 ,2 ,1.6 ,1.25 ,1 ,0.8)

بارگذاری روی تسمه نقاله

بهبود روش و تجهیزات مورد استفاده در بارگذاری تسمه نقاله منجر به افزایش عمر تسمه و کاهش ریزش ، از روی آن گشته و از انحراف تسمه به کناره های نقاله جلوگیری می نماید.

بارگذاری مواد فله توسط چات ها (ناودانی ها) صورت می گیرد . یک چات بارگذاری جریان بار را به صورت منظم در اورده و آن را به ناحیه میانی تسمه هدایت می کند. برخی نکات مهم که می بایست

هنگام بارگذاری محافظ شود عبارتند از:

الف – نرخ بارگذاری روی تسمه باید ثابت باشد .

ب- بارگذاری روی تسمه باید به صورت متمرکز صورت گیرد . 

ج – ضربه های ناشی از ریختن ماده روی تسمه تا حدالامکان کاهش یابد .

د – سرعت ریزش مواد روی تسمه تا حد الامکان به سرعت تسمه نزدیک باشد .

ه – بارگذاری در جهت حرکت تسمه صورت گیرد . 

د – زاویه شیب تسمه در محل بارگذاری تا حد الامکان کم باشد.

مشخصات قاشقک ها

برای انتقال مواد به سطوح مختلف از قاشقک ها استفاده می شود که بعضاً بر روی تسمه های برزنتی ، الواتور لاستیکی و یا زنجیر نصب می شود . محل اتصال قاشقک به تسمه از پیچ های مخصوص الواتور می باشد.

تولید قاشقکها در انواع مواد فلزی و پلاستیکی می باشد . قاشقکها فلزی عمدتاً از ورق کششی آهنی ساخته می شود.

قاشقک های پلاستیکی موجود از جنس PP مخصوص صنایع غذایی و برای انتقال محصولاتی نظیر : آرد – گندم – نمک – چای – قهوه و ...... می باشد.

با توجه به اینکه این گونه قاشقک ها دارای ویژگی ضد سایش و خوردگی می باشند دارای کاربرد وسیعی در انتقال محصولات هستند و در سایزهای 4 الی 12 قابل عرضه می باشند.

مقایسه کاربرد تسمه و زنجیر

1-سیستمهای زنجیری بکسوات ندارند بنابراین می توانند سرعت ثابت بین محور محرک و متحرک انتقال دهند در مقایسه با سیستم های تسمه ای بازده بیشتری دارند ولی در مواردی که نیاز به بکسوات در

مکانیزم وجود دارد از سیستم تسمه ای استفاده می شود . 

2- زنجیر در دماهای بالاتر و همچنین در محیط های اسیدی و بازی قابلیتهای بهتری نسبت به تسمه دارد .

3-نصب زنجیر آسان تر از تسمه و فضای کمتری را با توجه به ظرفیت می گیرد .

4- زنجیر ها نیاز به روغن کاری گریس کاری دارند و لی تسمه ها نیاز ندارند . 

5- سیستمهای زنجیری به نسبت سیستمهای تسمه ای پر سرو صدا تر می باشد . 

6- در سیستمهای زنجیری دنده ها می بایست در یک راستا کار کنند ولی در سیستمهای تسمه ای پولی ها می توانند در یک راستا نباشند و تسمه ها حتی تاب یا پیچ بخورند . 

7- در سرعت های بسیار زیاد استفاده از تسمه تخت بهتر از زنجیر است .

بیشتر بخوانید:

نظر خود را وارد کنید

قوانین ارسال نظر